wtorek, 29 stycznia 2008

Kiedyś, kiedy nic jeszcze nie było tak realne, jak dzisiaj, miałam wielki plan- napisać pamiętnik od pierwszego dnia, kiedy dowiem się, że jestem w ciąży do narodzin dziecka. Bez zbytniego sentymentalizmu- prawdziwy zapis zachodzących zmian we mnie i wokoło mnie. Plan był na tyle perspektywiczny, że "dzieło" to miałam zamiar przekazać kiedyś swemu dziecku, by wraz ze mną przebyło tę niezwykłą wędrówkę w przeszłość. Nic to co prawda oryginalnego, wszak Manuela Gretkowska swą "Polką" przetarła już i ten szlak, ale zapis osobistego wchodzenia w macierzyństwo jest dla każdej kobiety tak unikalny, że warto zachować te wspomnienia na dłużej.
.
No i właśnie dochodzimy do sedna sprawy, bo wszystko zdaje się dziać obok mnie, za mną i przede mną, ale jakoś nie czuję tej zmiany w sobie. I nie chodzi tu o fizyczność, która dzięki bogu jeszcze się nie objawia, ale o "psychiczność", która nie chce się uspokoić, przyjąć do wiadomości i boryka się z zaakceptowaniem mnie, jako już zupełnie innej osoby. Podrzucane przez koleżanki książki o macierzyństwie otwieram z przestrachem, a po kilku stronach zamykam z jeszcze większym przerażeniem. Tego nie wolno, tamtego się nie zaleca, zjadać tyle mięsa, a tyle sera. I buntuję się przeciw swojej małej wolności, kiedy powtarza się, że teraz nie mogę już mysleć tylko o sobie. Jak to zmienić? O sobie myślałam przez 28 lat mego życia. Zdrowy egoizm, który kultywuję dla własnego dobra i spokoju, muszę poszerzyć teraz na kogoś, kto żyje już w macicy, ale nie urodził się jeszcze w mojej głowie. Stan do zaakceptowania zupełnie niemożliwy. Bo kiedy zaczyna się macierzyństwo? Dziś wydaje mi się, że nie sprostam żadnemu jego wymogowi.
.
.
8 tydzień ciąży. Zarodek ma długość ok. 15 mm i przy badaniu ultrasonograficznym (USG) można zaobserwować jego bijące serce. Już na tym etapie rozwoju dziecka zaobserwowano jego spontaniczne ruchy, które za kilka lub kilkanaście tygodni poczujesz również i Ty. Powstają zawiązki zębów, barwnik w zawiązku oka oraz zawiązki palców dłoni i stóp. Wątroba wytwarza komórki krwionośne.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz