piątek, 4 kwietnia 2008

A więc zaczęło się- mój ciążowy brzuszek zaczyna nabierać kształtów wypełniając coraz luźniejsze bluzki, które noszę. Na moment ogarnęła mnie panika, ale zanim zaczęłam pomstować na swój nieszczęsny los, uświadomiłam sobie, że przecież inaczej być nie może. Po co więc buntować się przeciw naturze? Z apetytem zajadam więc salami i winogrona, na które często nachodzi mnie ochota. Ale wszystko oczywiście w umiarze :)
.
19 tydzień ciąży:
Pierwotny pączek płucny, z którego się rozwiną płuca, kształtuje się w piątym tygodniu ciąży - razem z zaczątkami układu krwionośnego, w ósmym tygodniu rozgałęziają się oskrzela. Teraz płuca są już niemal wykształcone, ale nie umieją jeszcze oddychać... Od tej chwili aż do dnia porodu dziecko będzie się wprawiać w tej umiejętności - będzie wdychać i wydychać wody płodowe, by wzmocnić mięśnie klatki piersiowej. Doskonałym ćwiczeniem dla przepony, czyli mięśnia oddzielającego jamę piersiową od brzusznej, jest czkawka (którą ty odczuwasz jako serię maleńkich wstrząsów). Jeszcze w momencie porodu płuca dziecka wypełnione będą wodami płodowymi, część wypłynie przez usta i nos wyciśnięta skurczami mięśnia macicy, część zostanie wchłonięta przez naczynia krwionośne. Dziecko mierzy 13-15 cm i waży 200 g. Do chwili porodu powiększy masę ciała co najmniej piętnastokrotnie!

3 komentarze:

  1. Hej
    Wiosna przyszła myślałem że znajdę towarzystwo na rower, no i się rozczarowałem :/
    Prawko masz i już pewnie wózek dla dziecka wybierasz.
    Z której strony nie patrzeć nastał czas 4 kółek u Ciebie ;].

    Nadrobiłem zaległości w lekturze bloga :> pozdrawiam ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Strasznie żałuję, że nie pojeździmy w tym roku, ale cóż- siła wyższa :) Nie zabrania nam to jednak spotkać się i pogadać. Masz ciągle tę książkę dla mnie? :)

    OdpowiedzUsuń
  3. proste że mam :}, już chciałem Ci wysłać, że niby od zajączka wielkanocnego, ale pomyślałem że strace pretekst do spotkania :]

    OdpowiedzUsuń